Groenlof

Groenlof

donderdag 7 juni 2012

Jiddisch koken in West Mokum

En begin juni was het weer tijd voor de kookclub.
Het thema was dit keer Jiddisch, wat anders dan de uien van april.
Hoe we op het thema kwamen weet ik niet meer.

Ik had gelukkig wel nog een Joods Vegetarisch kookboek liggen en heb ooit Joodse Geschiedenis en Jiddisch geleerd op de universiteit....terwijl ik geen Joodse familie heb dacht ik. Ik vond het gewoon interessant.
Het was dit keer bij mij in west, dat wel een Jiddisch tintje heeft vanwege de beroemde zanger Leo Fuld uit West, bekend van het lied 'My Jiddishe Meme'
Hij ligt begraven op begraafplaats Vredenhof op de Haarlemmerweg, zowat hier om de hoek, in goed gezelschap van Johnny Jordaan en Johnny Meijer....
Maar goed het was bij mij thuis dus hup aan de slag in de keuken
En de tafel mooi dekken natuurlijk!
flesje wijn nog van mijn verjaardag
Gezellige muziek op van de Amsterdam Klezmer band om in de sfeer te komen...een van de leukste livebands die ik ken!

Wat aten wij?
Greb maakte als voorgerecht latkes, oftewel aardappelpannenkoekjes met appelmoes en rabarbermoes (je kunt ze ook hartig eten).
Als hapje erbij heb ik een vegaversie van gehakte Leber gemaakt, van aubergine, ui, augurk, radijs en gekookte eieren, met matzes en natuurlijk Amsterdamse uitjes!
Als hoofdgerecht had ik een 'klops' gemaakt, een vegetarische tegenhanger van gehaktbrood, uit de oven in een cakevorm, gemaakt van groenten, soyabrokken, tomaat, walnoot, zonnepitten, grutten, zemelen en paneermeel en 2 eieren...





erg lekker maar ook erg stevig en vullend!
En toen waren we nog niet klaar, maar wel flink gevuld.....
En toen kwam de klapper, het toetje, Kibboetstaart!
Appeltaart zonder zuivel, met zonnebloemolie en appelsap gemaakt
Of het allemaal helemaal kosher was, we denken van wel, want volgens mijn kookboekje 'voldoet Joods Vegetarisch eten aan de strengste eisen van de de Kasjroet' (de spijswetten dus)....

Dat was niet mesjogge! 
Mazzel Tov!
Pim

P.S. Volgende keer gaan we picknicken op z'n Zweeds(?)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten