Groenlof

Groenlof

dinsdag 26 juni 2012

Pim doet een Challenge

Ik heb het hier al eerder gehad over de Post Punk Kitchen, een erg leuke veganistische website uit New York. Onder andere verantwoordelijk voor de veganistische kookbijbel Veganomicon....
Afgelopen week heeft Isa Moskowitz via Facebook een 'challenge' uigestuurd naar geinteresseerde thuiskoks. Afgeleid van een bekend tv programma in de VS, 'Chopped' van Food network, waarbij koks allen 4 ingredienten krijgen om mee te koken, begon zij een 'Chopped Vegan' challenge met 4 ingredienten.
En dit zijn de ingredienten waar we het mee moesten doen......
Wat kun je voor lekkers maken van pure chocolade, verse munt, blauwe bessen en black-eye bonen? Eerst denk je aan een toetje natuurlijk....maar wat met die bonen dan?
 De keuken stond ervoor klaar......met de chopper! (hakmes dus)
 
Eerst maar eens even de chocolade hakken!
En Toen?
Na een tijdje nadenken kwam ik uit op een tex-mex menu waarbij ik chocola en bonen wou gebruiken in een Mole, een Mexicaanse hete chocoladesaus. Gebakken in de wok met knoflook, tomaat, gember, jalopenopeper......
Lekker spijzig!
En inderdaad, chocolade is errg lekker met rode pepers en knoflook!
Maar wat doen we dan met de munt en de bessen? 
Nou, verder was een deel van de uitdaging dat je snel klaar moest zijn, 40 minuten, en verder gebruiken wat je in je keuken al had liggen.....nu had ik tortilla's in huis....goed bij de tex-mex stijl toch? Even opwarmen.....
En hier de foto's van het verdere beleg van
 Pim's Hot Chocolate Tortilla's!
Eerst de muntblaadjes onderop, als een soort salade
 
De mole saus er bovenop
 
en om het af te maken de bessen!
We hebben zo een combinatie van smaken: de friszoete munt onderop, de pittige saus in het midden en de zoete bessen bovenop....en dan oprollen en opeten!
Mooie kleurencombinatie van binnen
   Later maakte ik ook nog een versie als 'open sandwich' tortilla
Kleurrijk en crunchy!
Wat wil je nog meer? 

Voor de uitdaging maakte ik een eigen Facebook pagina 'Chopped Vegan from Amsterdam' om mee te kunnen doen, nu maar wachten op de uitslag!
Het bleek al snel dat ik niet de enige was die met een mole kwam trouwens....maar er zaten ook interessante pizza's tussen, brownies, mediterraan eten, en nog veeel meer!
Dit was een leuke uitdaging, zo met ingredienten koken die ik niet zelf uitgekozen had, zo kom je op nieuwe ideeen! 
Fruit gebruiken in dit soort eten is nieuw voor me, en munt op deze manier ook. En mijn eerste mole was in ieder geval erg geslaagd!
Groeten 
Chopped Vegan
Pim

Geen opmerkingen:

Een reactie posten