Groenlof

Groenlof

donderdag 1 december 2011

Wat kun je allemaal met pompoen doen?

Zoals ik al eerder schreef, het is pompoentijd!


Maar ja, wat te doen met een pompoen?

Ik ken veel lieve mensen die best van koken houden maar het enige wat ze met pompoen doen is een pompoensoepje ervan maken....en dat is lekker maar zonde van alle andere mogelijkheden die de mooie pompoen biedt!

De Amerikanen zweren bij pompoentaart, vooral met Thanksgiving. 
Dat heb ik nog nooit gemaakt, maar wel pompoencakejes voor Halloween!
In feite cupcakes van kruidcakemix met gekookte gestampte pompoen er doorheen en speculaaskruiden....
En iets ander qua bakken, het in mijn vorige blog genoemde pompoenbrood, volkorenbrood met dezelfde pompoenpuree er doorheen...en pompoenpitten. 

Maar wat heeft onze vriend de pompoen, van het geslacht Cucurbita
nog meer te bieden? Het is gewoon een lekkere en makkelijke groente!
Eigenlijk kan vriend pompoen overal in, omdat ie niet zo'n hele sterke smaak heeft namelijk....licht zoetig, hartig. 

En ze zijn vaak groot, dus je kunt er weken van eten, tot je oranje gaat zien!
Om te beginnen iets makkelijks, ravioli met groente-pompoensaus, met gebakken stukjes pompoen: 
Ziet er fleurig uit niet? Bijna net zo kleurig als onderstaande groentepompoenschotel met bietjes :

 Zo komen we weer bij de rode maaltijden terug.... 
De Amerikanen zijn de pompoenmensen bij uitstek, ook met hun mooie Halloween versieringen en -niet te vergeten- het beroemde griezelverhaal The Legend of Sleepy Hollow van Washington Irving.....
Met de ruiter-zonder-hoofd of had het nou toch iets met een pompoen te doen?

Die Amerikanen dus, die doen van alles met pompoen, zelfs tot aan het maken van bier met pompoen erin....zelf nooit geproefd want nauwelijks te krijgen in Nederland helaas. En geen enkele Nederlandse brouwer dat ik weet heeft zich eraan gewaagd. Wel een mooi idee toch? Da's pas echt een seizoensbier!
Het schijnt ook niet zo moeilijk te maken te zijn?

Andere recepten?
Wie dit leest en goeie pompoenrecepten voor me heeft, ik hou me aanbevolen!
Ik heb het verder nog niet gehad over het maken van pompoenhutspot (inderdaad, vervang de peen met pompoen), pompoenlasagna(!), pompoen uit de oven op diverse wijzen, gevulde pompoen, pompoenomelet, pompoenpannenkoeken, pompoenchilli etc. etc. 
Maar daar kom ik wellicht nog wel een keertje op terug. 
Nu, voor u allen, wens ik u alvast een fijne Sinterklaas enne, wees niet bang voor de pompoen in de keuken! 
Pompoen Ze!
Groenlof Pim

Geen opmerkingen:

Een reactie posten