Groenlof

Groenlof

zondag 4 maart 2012

Noord-Hollands bieren in Alkmaar

Na het Fins-Hollands ontbijt was ik afgelopen zondag in Alkmaar bij het Noord-Hollands bierfestival van PINT afdeling Noord-Holland. 
In Mare Nostrum, een buurtcentrum in Alkmaar-Noord, van buitenaf niet zo'n gezellig gebouw....
Maar binnen leuk ingericht met standjes voor de deelnemende brouwerijen, wel zo'n 16 stuks! Van Texel naar Haarlem en Weesp.
Zoals altijd bij dit soort festivals stond en liep iedereen door elkaar....
Drie brouwerijen presenteerden nieuwe bieren, Jopen uit Haarlem, Damphegeest uit Limmen en de Texelse bierbrouwerij.
Er was een nieuwe brouwerij uit IJmuiden, de Kinhem brouwerij (oftewel Kennemer) met een wat zoete tripel en dubbel, en wel erg jonge medewerkers!
En bieren genaamd naar dieren als Hooglander, Wisent, Hermelijn....
Ik was er met mijn vader die meteen een praatje ging maken met de Limmer brouwers van Damphegeest, want die zijn gevestigd in een oude melkfabriek waar mijn vader vroeger zijn kaas van betrok toen hij nog een kaaswinkel had in Schagen! Waar nog geen brouwerij is trouwens....
Het lijkt er namelijk op dat zowat elke Noord-Hollandse gemeente een brouwerij heeft tegenwoordig....hoewel, Den Helder, Hoorn en Medemblik niet, en er is ook nog geen Wieringer brouwerij....maar wel plekken als Vijfhuizen, Zaandam, Heerhugowaard met 'Hollands Goud':
 Niet alle bieren waren even goed of spannend hoor, er zaten er ook bij die het hobbybrouwen nauwelijks ontgroeid waren....maar zelf vond ik erg leuk dat voor het eerst mijn geliefde brouwerij 't IJ er bij was! Samen met De Prael en de nieuwe 7 Deugden uit Osdorp was Amsterdam goed vertegenwoordigd!
Hier de kraam van de Breugems Brouwerij uit Zaandam met hun mooie logo's en lekkere bieren:
Waaronder een 'geboortebier' genaamd Sprout, mij wat te zwaar en zoet (een 9% stout).  De primeurs waren trouwens een lentebier uit Texel genaamd Springtij, een Damphegeest bier met wei erin, Merakels, en het nieuwe Jopenbier!
Jopenbaas Michiel Ordeman presenteerde een nieuw bier genaamd Houten Haarlemmer (een oud scheldwoord voor 'saaie' Haarlemmers), een zware stout gerijpt op eikenhout snippers. Een mooie ronde smaak met vanilletinten, en ik was niet de enige die dat vond want het was snel op!
PINT Noord-Holland erg tevreden, een leuk artikel in het Noord-Hollands Dagblad en een fijn bestede middag in Alkmaar!
Op naar het volgende bierevenement, in maart.....zure bieren in Amsterdam!
Proost!
Pim 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten