Groenlof

Groenlof

vrijdag 1 februari 2013

Buurthuiskoken Januari 2013 + uitdaging februari

Beste lezers
januari is natuurlijk de maand na de feestdagen, maar zeker geen goede maand om af te vallen, gezien alle nieuwjaarsrecepties, -borrels en -diners.
Zelf had ik begin januari al buurtrestaurant eten gekookt met Greb, zie mijn vorige blog. Daarna nog twee keer koken in de keuken van Huis van de Buurt 'de Witte Boei' die ik nu erg goed heb leren kennen.
Nieuwjaarsreceptie, vlees en vis
Op 23 januari was pas de receptie van het Huis van de Buurt, tevens mijn vaste werkgever (wijkcentrum).Wederom met Greb samen gekookt.
Bij een nieuwjaarsreceptie is het zaak als het even kan mooi uit te pakken en er een smakelijk gebeuren van te maken. En geen gratis drinkfestijn met alleen leverworst, kaasblokjes, nootjes en zoute chips.....
Het niet-vegetarische deel van de receptie hadden we via de plaatselijke middenstand geregeld, namelijk slager en visboer. Haring moet erbij in deze Amsterdamse volksbuurt.... (met uitjes, zuur en vlagetjes natuurlijk)
Ook wij hadden een worst-kaas scenario maar dan wel wat mooier dan leverworst en jonge Goudse....echte Amsterdamse ossenworst en zo...
Maar zoals u begrijpt is dit niet waar ons hart ligt. Nee dan liever ouderwetse gevulde eieren!
En voor de meer principiele eters hadden we ook veganistische hapjes zoals de zgn. 'smushi's' (kruising sushi/smorrebrod)  van roggebrood met bietentartaar en zeewierkaviaar.
erg kleurig nietwaar?
Verder crudite oftewel gesneden groentes met dipsausjes, mager en gezond!
Daar doen we het voor, en veel vitamientjes!
Groenten en fruit zijn toch het veelkleurigste eten.
Als borrelhapjesverder nog gepaneerde uienringen uit de oven,  en witlofblaadjes met saus van yoghurt en Danablu kaas.
Het was een drukke boel in de keuken met diverse collega's en andere hulp erbij, de receptie was goed bezocht en men was erg te spreken over de hapjes. Hoe overtreffen we dat de volgende keer? Maar goed, geen paniek!
Het toetje was Greb's soesjestoren met roomsoesjes! 

Buurtrestaurant Proef de Buurt Indisch en vegetarisch
De week erop, hielp ik met het maken van een Indisch-vegetarische maaltijd in het buurtrestaurant, gemaakt door de medewerkers van het Huis van de Buurt.
Met als voorgercht Surinaamse pindasoep, als hoofdgerecht mijn vegabami goreng met gebakken tempeh en satehsaus, en fruitsalade toe.
En net als bij de afhaalChinees bleef er genoeg over voor later! Zo hoort dat nou eenmaal toch?
Selamat Makan!

Februari is Vegan Challenge maand
Na alle feestjes en recepties had ik wel behoefte om wat gezonder aan te doen, en toen las ik over de Vegan Challenge. Een maand lang veganistisch eten en leven als uitdaging. Nu ben ik wel bekend met veganisme en kook ik regelmatig zxo, maar hou ik dat een maand vol? Zonder mijn geliefde kaas en yoghurt? 
Ei ik ik zowiezo niet zo vaak. 
Het kan spannend worden, ook omdat ik nog een familieverjaardag heb, en een ontbijtcafe in februari. Ik denk dat ik naar de verjaardag zelf wat snacks moet meebrengen, het ontbijtcafe wordt vegan sandwiches + baksels + soep. 
Dat lukt wel denk ik. En ik heb een goed boek ter inpiratie thuis liggen, Vegan with a Vengeance van de New-Yorkse Post Punk Kitchen...
Een club waarvan ik al eens aan een Challenge meedeed vorig jaar. 
De komende maand zal ik vaker bloggen over mijn veganistische ervaringen en kijken of ik alle verleidingen kan weerstaan.....het is eigenlijk net een soort vasten, en de vastentijd begint in februari na vastenavond/carnaval....
Okee ik doe 28 dagen en geen 40 maar toch.....wie weer raak ik wat Sintekerst-en-Nieuw pondjes kwijt? 
Tot ziens allemaal
fijne carnaval
Groenlof Pim

Geen opmerkingen:

Een reactie posten