Groenlof

Groenlof

zondag 30 oktober 2011

Brood bakken deel I: Pim's eerste huisgemaakte brood....

Gek genoeg met al het koken en bakken kwam zelf brood bakken er niet van, totdat ik met neef Prins naar Bodegraven ging om bier te proeven en hij zelfgemaakt brood mee had, vol lekkere ingredienten.
Toen bedacht ik me dat ik dat toch ook zou moeten kunnen, zeker nu ik de laatste tijd vaker aan het bakken ben! 
Als mooie kruidcakes me lukken moet brood ook kunnen, al zag ik op tegen al het kneden en vouwen van het brood. 
Dus ik begon simpel, met een volkoren broodbakmix van een bepaalde grootgrutter. Mooi woord eigenlijk, grootgrutter.....
De mix, water en wat muesli en margarine mengen en kneden tot een stevige bal...
En dat laten rijzen, en na een tijdje het deeg uitrollen, kneden en verschillende keren vouwen....
En dan in een vorm om nog een tijdje door te rijzen, ik gebruikte een cakevorm, waar ik 'm ook in gebakken heb.  
En na een uurtje rijzen kan ie de oven in, zo'n 40 minuten

En toen was het broodje klaar, een beetje een kuchie zeg maar, oftewel een erg stevig volkoren baksteentje van een brood, maar daar hou ik wel van en 't blijft lang goed....
De kop is eraf, het eerste broodje gelukt dus we gaan dit nog maar eens vaker doen! Gezien de tijd van het jaar denk ik eraan pompoenbrood te gaan maken....maar over pompoen in het volgende blog! 

Tot ziens beste lezers,
Bakker Pim

Geen opmerkingen:

Een reactie posten