Groenlof

Groenlof

zondag 2 oktober 2011

Rabarbar rabarber rabarber rabarber

Het is niet helemaal de tijd meer voor rabarbers, maar ik wil het graag met jullie hebben over deze vaak toch wat ondergewaardeerde plant.
Ik hoorde vandaag op de radio dat de rabarber gekozen is tot minst populaire groente door de luisteraars van radioprogramma Vroege Vogels....en de sjieke asperge nummer 1....
Dat verdient de rabarber niet!


De rabarber, die al duizenden jaren gegeten wordt, en ook als medicijn werd gezien, die populair is in de hele oude wereld, van China tot Groot-Brittannie, verdient beter!  Een bron van mineralen en vitaminen!

En heus niet alleen geschikt om rabarbermoes mee te maken!
Dus ik ging op zoek naar andere manieren om rabarber te gebruiken.
Dat resulteerde onder andere in een smakelijke rabarbercake die ik voor mijn verjaardag heb gebakken....lekker fris!
Maar rabarbergebak is op zich nog wel bekend, je kunt er ook lekkere taart mee maken, zoals dit recept van 'keukenGodin' Nigella Lawson.
Of hier mijn rabarber-fruittaart met frambozen en pruimen erbij.....gemaakt voor Suzi Terror....
Maar ik begreep dat rabarber ook rauw gegeten wordt, bv. in Koerdistan met zout en peper, wel even schillen van tevoren dan! Maar dan heb je wel een aardige borrelsnack.
In het andere bakje zit wat rauwe rabarber met suikerwater, die ik later voor ontbijt gegeten heb met yoghurt en muesli.

Raberberdiner?
Op internet vond ik een paar leuke warme recepten met rabarber die ik ben gaan uitproberen, iets waar ik snel achter kwam was dat je de rabarber eigenlijk pas op het laatst bij de warme maaltijd voegt omdat hij snel uit elkaar valt en de smaak dan verliest. Wat met deze curry met rabarber inderdaad gebeurde...
Wijs geworden heb ik later bij een groentestoof de rabarber er de laatste 5 minuten bijgedaan, wat een aangename frisse zurige smaak aan het geheel gaf...
en er nog mooi uitzag ook!
Dus, weest niet bevreesd voor den rabarber, al heeft ie z'n reputatie niet mee....
Leve de Rheum rhabarbarum!

Groetjes en eet smakelijk
Groenlof Pim

1 opmerking: