Groenlof

Groenlof

maandag 9 april 2012

Rooie Bieten deel zoveel: bietentartaar!

Daar zijn we weer, met rood voedsel, bieten en zo.
Dit keer weer iets gebakkens uit de pan gemaakt van de rode knol.
Pim is niet alleen een koekenbakker maar ook een krotenkoker!
Op de erg leuke Amerikaanse vegawebsite Post Punk Kitchen kwam ik een recept tegen voor een bietenburger, of zoals ze het noemden, een 'Quarter Pounder Beet Burger'....gemaakt van een mengsel van gepureerde gekookte biet, gekookte linzen, ui, kruiden en bloem of paneermeel. Ik was geinspireerd en heb het meteen geprobeerd.
Daarbij kwamen de kookringen goed van pas.

Ik maakt het mengsel en vormde met de ringen kleine burgers ervan, maar ik merkte al snel dat ze niet zo heel stevig waren en eerder leken op tartaartjes...
maar daar was weinig mis mee.
Lekker op een pitabroodje als lunch met wat ketchup of andere saus.
Later maakte ik met de grote ring er een burgerformaat van, had ik mijn eigen MacBeet gemaakt....
Ook lekker voor de volgende dag, koud op brood.
En zo hebben we weer een mooi gebruik van de eenvoudige kroot gevonden!

Hierbij wil ik in navolging van een club die een ander ondergewaardeerd stuk voedsel, de bruine boon, in ere wil herstellen, de Vrienden van de Rode Biet (tm) oprichten! Wie doet er mee?

Groeten
RodeBiet Pim tm!
Echte eerlijke krootenkoker, sinds 1969

Geen opmerkingen:

Een reactie posten