Groenlof

Groenlof

zondag 29 januari 2012

Interessante combinaties in de keuken

Beste lezers,
het mag uit eerdere blogs blijken dat ik graag eigen combinaties en recepten bedenk die een beetje ongewoon kunnen overkomen.
Zoals het befaamde gebakken bietstuk van oerbiet......
Of eigen versies van bestaande of rare oude recepten.....zoals spaghetti met spruitjes. Of mijn voorkeur voor rood voedsel.
En nu we het er toch over hebben, wat zou dit zijn?
Het is geen normale pannekoek, maar een Ierse Boxty!
Aardappelpannenkoek gemaakt van een mengsel van gestampte en rauwe aardappel, en in dit geval rooie biet. Armeluisvoedsel begrijp ik maar wel lekker en makkelijk!
Laatst maakte ik een variant op de jachtschotel, alias filosoof, die ik gemakshalve bietenfilosoof heb genoemd (daar zijn de bieten weer!)

Vulling van gehakte bieten, ui, walnoten en prei, met laagjes biet erop en de bijbehorende aardappelstamp of -puree. Mooie kleurtjes uit de oven!
Nu we het toch over de oven hebben, wat denkt u hiervan?
 Over mooie kleuren gesproken.....

Het is mijn lasagnacake! Ik denk mijn eigen uitvinding, maar dat weet je maar nooit. Inderdaad het is gewoon een lasagna klaargemaakt in een cakevorm, waardoor je grotere plakken lasagna kunt snijden als in een lage ovenschaal...
Deze was met aubergine, tomaat, paprika en rucola, met tomatensaus. 
Ik ben geen fan van witte romige sausen.....vette hap!
Ik heb trouwens een speciale cakevorm, net als mijn speciale broodbakvorm, wat mijn oventje is net wat te klein voor 'normale' bakvormen.
De broodbakvorm was even zoeken maar ik vond 'm in een mooie keukenspeciaalzaak in Amsterdam-zuid. Ben er erg blij mee.
Chicago Metallic, made in China, dat wel weer....maar plakt niet, brood laat snel los...heel fijn! Het levert mooie baksteenvormige broden op, zoals dit pompoenbroodje dat ik vandaag gebakken heb: 
Met pompoenpitten en gestampte pompoen door het deeg heen. 
Maar goed, alle gekheid op een stokje, ik maak nu een einde aan dit gezwam, tot de volgende keer maar weer lieze lezertjes!
En eet smakelijk en divers natuurlijk!
Groetjes
van
De Pim

Geen opmerkingen:

Een reactie posten